donderdag 27 maart 2014

Roze cakejes

Joepieee het is lente!  De thermometer tikt vandaag voor het eerst de 20 graden en lucky me: ik was vrij! De tomatenplantjes zijn gepoot, de planten zijn gesnoeid en een stuk fietsen met m'n kleine vriendje Pepper kon natuurlijk ook niet ontbreken. Gekscherend noemen we hem weleens Prins Pepper, omdat hij is graag als een prinsje gedraagd. Als je deze foto ziet snap je vast wat ik bedoel:

En daarna had ik zin om weer wat lekkers in elkaar te flansen. Iets vrolijks, kleurigs, zomers en fris; het werden roze bramen/blauwe bessen cakejes! En nee, ik heb geen bloed van geplette insecten ( ook wel E120, vandaar de roze kleur op de glacékoeken), maar healthy bietjes! Heb je direct wat extra groente binnen! Zelfs m'n neefje en nichtje van 8 en 10 vonden ze heerlijk. Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik niet heb verteld dat de roze kleur van de bietjes kwam.. Geen slapende honden wakker maken, nietwaar? 

Voor 9 cakejes heb je nodig:
- 200 gram speltmeel
- 75ml (haver)melk
- 100 gram palmsuiker
- 1 voorgekookte biet
- 1 ei
- 1 eetlepel vanillepoeder
- 1 theelepel natriumbicarbonaat
- 18 blauwe bessen
- 9 bramen
- 9 cupcakevormpjes

Verwarm de oven voor op 180 graden. Pureer de bietjes helemaal fijn tot er geen stukjes meer te zien zijn. Meng apart in een kom de speltmeel met de natriumbicarbonaat en palmsuiker. Voeg nu de bietjes, vanillepoeder en het ei eraan toe tot het een mooie roze massa is geworden. Verdeel de helft van het mengsel over 9 vormpjes. Leg nu in ieder vormpje 2 blauwe bessen en een braam. Giet nu de rest van het mengsel hier overheen. Zet de vormpjes in de oven voor 40 minuten. Controleer of de cakejes gaar zijn door met een satéprikker in een cakeje te prikken. Blijft de prikker schoon, dan zijn ze gaar. Laat ze anders nog wat langer in de oven staan tot ze gaar zijn. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten