zaterdag 12 juli 2014

Eetdagboek

Benieuwd naar wat ik zoals naar weg werk? Of op zoek naar wat inspiratie?
Ik zal je meenemen naar mijn eetdagboekje van de afgelopen 5 dagen. Hierin vielen o.a. de wedstrijd Nederland-Costa Rica en flink wat werkdagen. Helemaal healthy-healthy lukt me niet, maar dat hoeft van mij ook niet. Zolang de basis maar goed is, vind ik het echt niet erg om de bodem in die zak chips te bereiken, te genieten van wijn, of een croissantje te halen bij de bakker. Overdag drink ik altijd veel water en groene thee. 's Avonds drink ik Spa Rood en kamillethee.

Dag 1
Ontbijt
Vanmorgen had ik geen zin om vroeg op te staan, dus heb een snel ontbijtje in elkaar geflanst. Gisteravond heb ik alvast een bulgur/lijnzaad/appel/perenmengsel uit de vriezer gehaald en heb hier een smoothie van ananas, boerenkool, rode bessen, blauwe bessen en amandelmelk gedronken. 
Tussendoor
1 banaan en een plak Osawacake
Lunch
Leftover van het diner van gisteravond: salade met volkoren penne, tomaat, zongedroogde tomaatjes, halve avocado, gele paprika, huttenkäse, olijven, lijnzaadolie en Italiaanse kruiden
Tussendoor
2 appels, rijstwafel met humus
Diner
Pizza (simpele houtovenbodem van de AH) met tomatensaus met basilicum (bio van de AH), courgette, paprika, olijven, artisjokharten en geraspte kaas. Zó lekker!

Dag 2
Ontbijt
Vandaag staat er een flinke fietstocht op het programma, dus een stevig ontbijt is wel zo fijn. Ik eet een zuurdesemboterham met 2 eieren en een volle, romige smoothie met 1/2 avocado, 6 diepvriesblokjes spinazie, 2 dadels, 2 el carobe, 1 banaan, een scheut amandelmelk en 1 el lijnzaadolie.
Ik vul m'n bidonnen met 1/2 kokoswater en 1/2 water.
Tussendoor
Een plak wortel/gembercake uit het boek van Amber Albarda.
Lunch
Op de helft van mijn toertocht, zo'n 36km verderop, kom ik aan bij m'n vader voor de lunch. Hij heeft lekker vers brood gehaald met rosbief. Ik eet 3 boterhammen. 
Tussendoor
Op de rit naar huis eet ik nog een reep van Just Nuts. Bij thuiskomst eet ik 3 chocolade/kikkererwten/courgette-koekjes uit het boek van Amber Albarda.
Diner
Ik eet alleen en er is nog een pizzabodem over van gisteren. Ik beleg de pizza met allerlei restjes groenten uit de koelkast. Twee dagen pizza, ik kan slechtere dingen bedenken :-)

Dag 3
Ontbijt
Hongerrr!! Ik start met een bakje havermout met lijnzaad, vijgen, bijenpollen, kaneel, een banaan en 2 kiwi's. Powerrrr!! 
Tussendoor
Een blauwe bessen-muffin. Suikervrij, off course.
Lunch
Het is warm weer vandaag dus het wordt een frisse lunch van kwark, amaranthmuesli, een peer en citroen.
Tussendoor
Een rijstwafel met hummus.
Diner
Een lekker maaltje van mihoen, biefstuk, wokgroenten en home made pindasaus van kookroom, pindakaas, gember, tamari, sambal en koriander.
'S avonds eet ik een pindakaaskoekje. Ik heb net weer een nieuwe lading baksels gemaakt, en wat is er beter dan versgebakken koekjes? Jummie for my tummyyy!

Dag 4
Ontbijt
Ik start met een bakje havermout met verse mango, kokos, lijnzaad, hennepzaad en moerbeien.
Tussendoor
Een appel
Lunch
Ik maak het laatste restje kwark op, samen met wat rood fruit en amaranthmuesli. 
Tussendoor
Heel keurig een zakje wortels meegenomen maar de trek overwon: mijn collega en ik hebben een lekker speltcroissantje gehaald bij de bakker.
Diner
De bedoeling was een homemade moussaka boordevol groenten, maar lastminute besloten een ritje langs de snackbar te maken: frietjes met een frikandel en een kalfskroket. Mjummm
's Avonds eten we toastjes met Philadelphia en kersen. Wat een wedstrijd was Nederland-Costa Rica ook, superspannend!

Dag 5
Ontbijt
Even vitamientjes aanvullen vandaag. Om 10.30u worden we wakker dus het wordt een verlaat ontbijt. Ik start de dag met een smoothie van citroen, 2 stengels bleekselderij, 1/4 komkommer, wat stukjes meloen, paar stukjes mango, handvol spinazie, lijnzaadolie, een flinke schijf ananas en een halve banaan. Even detoxen vanmorgen.
Tussendoor/lunch
Een bakje kersen en later nog een bakje wortels en een homemade -suikervrije- pindakaasmuffin.
Diner
's Avonds gaan we lekker uit eten. Ik eet 1 stukje brood met olijfolie, puntpaprika met bulgur vooraf en een vegetarisch hoofdgerecht van pasta met groenten. Als toetje bestel ik een muntthee.



Zoals je ziet probeer ik altijd zo afwisselend mogelijk te eten met veel fruit en groenten. Er zijn dagen dat het niet helemaal lukt, maar dan probeer ik het de dag erna weer goed te maken met mezelf. Zo blijf ik energiek zonder al te grote dipjes en bouw ik geen tekorten op. 





2 opmerkingen:

  1. Hi Tamara,

    Wat leuk en inspirerend om je blog te lezen en een andere health 'freak' (zo voel ik me soms vergeleken met mijn omgeving :)) tegen te komen!
    Ik kijk er naar uit om je receptjes uit te proberen! Voedzo is ook een leuke site trouwens, thanx voor de tip :) Ken je smakelijck.nl al?

    Tot over 2 weekjes.

    Liefs, Ottelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej Ottelien,

    Wat leuk dat je zo enthousiast bent! Ben benieuwd wat je van m'n recepten vindt. Vaak ontdekt bij toeval, of ik meng wat leftovers bij elkaar en et voila :-).

    Haha 'health freak', nou zo voel ik me ook af en toe hoor, hihi. Maar eigenlijk weet ik inmiddels niet meer beter, behalve als mensen zeggen dat ik zo gezond eet. Dan denk ik: oja..

    Smakelijck is inderdaad ook een goede site! Zij heeft ook een restaurant he? Heb eens haar Kip Hawaii/Chicken Tonight gemaakt; heerlijk!

    Tot over 2 weekjes, gezellig dat jullie erbij zijn! X

    BeantwoordenVerwijderen