donderdag 19 juni 2014

Havermout in de zomer

Havermout in de zomer... Tja, voor sommigen is het misschien een gek idee om met een warm kommetje de dag te starten. Voor mij niet hoor! Eigenlijk ben ik best een beetje havermoutverslaafd, en hangt de temperatuur buiten voor mij niet af van waar ik de dag mee start. Nee hoor, bijna elke dag geef ik m'n buik een warme knuffel! Ik maak er dan wel een iets frissere, lichtere versie van. In de winter vind ik bijvoorbeeld banaan, dadel en carobe een gouden combinatie of peer met rozijnen speculaas/koekkruiden, maar zodra de eerste warme zonnestraaltjes gaan schijnen vul ik m'n pannetje liever met fris zomerfruit.

Daarom bij deze een aantal havermouttips met heerlijk fris fruit!

Alle recepten gaan uit van dit basisrecept: 
100 ml. water
100 ml. plantaardige melk (bv. haver- of amandelmelk)
5 eetlepels havermout
1 eetlepel lijnzaad

Meng alle ingrediënten in een pannetje en laat ongeveer 3 minuten koken tot de havermout de gewenste dikte heeft.

Zomercombi's:
- Ananas & walnoten
- Nectarine & vijgen
- Rode bessen & banaan
- Aardbeien & stukjes pure chocolade
- Rababarmoes & appel
- Minneola & walnoten

Verder kun je de havermout nog afmaken met bijvoorbeeld chiazaadjes, hennepzaad, bijenpollen of zoetmakers zoals rijst- of speltstroop.

Voeg het fruit als laatste toe zodat alle vitaminen bewaard blijven. Deze kun je namelijk verliezen tijdens het koken.

Toch liever een koel ontbijt? Overnight oats!
Geen fan van een warm ontbijt, of is het hollen-rennen-vliegen 's morgens? Ga dan voor 'overnight oats'.

Meng in een kom 100 ml water, 100ml plantaardige melk, 5 eetlepels havermout en een eetlepel lijnzaad. Eigenlijk precies zoals het warme havermoutrecept zoals hierboven. Voeg hier direct het fruit, noten en eventuele extra's zoals superfoods aan toe. Laat dit een nachtje in de koelkast staan.

's Nachts wordt de havermout zacht en hoef je het 's morgens alleen nog maar uit de koelkast te halen.
Houd er wel rekening mee dan sommige fruitsoorten, zoals appel en banaan, snel kan verkleuren. Voeg er dan wat citroensap (vers!) aan toe of snijd het fruit 's morgens.

I.p.v. melk kun je voor overnight oats ook kwark of yoghurt gebruiken. 

Wat is jouw favoriete ontbijt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten